Podręcznik zawiera informacje przydatne do określania masy sprzętu, który można bezpiecznie przewozić na dachu samochodu przy użyciu naszej rodziny poprzeczek Aero Bar.
Więcej informacji dotyczących naszych poprzeczek i platform LockNLoad™ można znaleźć w naszym przewodniku nośności LockNLoad.
Obliczając masę sprzętu, który można przewozić na dachu samochodu, należy wziąć pod uwagę następujących kilka kluczowych czynników:
Standardowe rozwiązanie Yakima obejmuje następujące elementy:
Każdy z powyższych elementów ma własną nośność maksymalną określającą maksymalne obciążenie, które dany element może bezpiecznie utrzymywać. Rzeczywista masa sprzętu, który można przewozić na dachu samochodu, będzie określana przez element o najniższej nośności. Jeżeli na przykład poprzeczka ma nośność wynoszącą 100 kg, bagażnik dachowy nośność 90 kg, a dach samochodu według danych producenta maksymalnie 80 kg, na dachu będzie można przewozić sprzęt o masie maksymalnej 80 kg. Pamiętaj, że bagażnik będzie tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo.
W tym przypadku dach samochodu ma najniższą nośność. Element o najniższej nośności wyznacza maksymalną nośność całego rozwiązania.
Po wyznaczeniu maksymalnej nośności możesz przystąpić do obliczania ilości sprzętu, który możesz przewozić. W powyższym przykładzie określiliśmy, że maksymalna nośność to 80 kg. Jednakże masa sprzętu, który można umieścić na bagażniku, jest trochę mniejsza, ponieważ trzeba odjąć masę poprzeczek i bagażnika dachowego. Jeżeli poprzeczki i bagażnik dachowy ważą po 10 kg, możesz umieścić sprzęt o masie 60 kg.
(80 kg – 10 kg (masa poprzeczek) – 10 kg (bagażnik dachowy) = 60 kg)
Aby znaleźć informacje o nośności poszczególnych podzespołów konkretnego systemu, należy zapoznać się z instrukcjami producenta/podręcznikami użytkownika samochodu, a także zapoznać się z danymi nośności zamieszczonymi w naszej witrynie lub instrukcjach dostarczonych z kupionym produktem. Informacje o nośności produktu dotyczące zestawów do konkretnych modeli samochodu można znaleźć, korzystając z naszego narzędzia znajdowania odpowiedniego bagażnika. Jednakże w razie jakichkolwiek wątpliwości zapytaj, nie zgaduj. Innym zagadnieniem, o którym należy pamiętać, jest to, że w obliczeniach nośności przyjęto równomierne rozłożenie obciążenia na bagażniku. Musisz o tym pamiętać, umieszczając ładunek na bagażniku samochodu, ponieważ nadmierne obciążenie jednego punktu może spowodować uszkodzenie i niestabilność samochodu.
Nośność produktu może dotyczyć obciążenia statycznego, jak i dynamicznego.
Mówiąc prostym językiem, obciążenie dynamiczne odnosi się do poruszającego się samochodu, a obciążenie statyczne — samochodu nieruchomego.
Parametry nośności podawane przez producentów bagażników samochodowych dotyczą obciążeń dynamicznych, ponieważ użytkownicy zwykle są zainteresowani tym, ile sprzętu będą mogli zabrać w podróż. Czasami jednak przydatna może być informacja o maksymalnym obciążeniu statycznym bagażnika, na przykład gdy rozważamy zakup namiotu dachowego*. Dobra wiadomość jest taka, że obciążenie statyczne jest zwykle wyższe niż dynamiczne. Przyjmijmy, że nośność bagażnika wynosi 80 kg, a poprzeczki mają masę 10 kg. Oznacza to, że możesz przewozić 70 kg sprzętu. Jeżeli namiot dachowy ma masę 50 kg, oznacza to, że masz 20 kg zapasu (70 kg – 50 kg = 20 kg). Co się więc stanie, jeżeli wejdziesz do namiotu dachowego? Jeżeli ważysz 80 kg, to przyjmując obciążenie dynamiczne, wykraczasz znacznie ponad dopuszczalne obciążenie. Bez obaw, teraz właśnie przydaje się wartość obciążenia statycznego. Zwykle w przypadku nieruchomego samochodu nośność produktu zwiększa się trzykrotnie (3)†. Jeżeli obciążenie dynamiczne to 80 kg, obciążenie statyczne powinno wynosić 240 kg (80 kg x 3). W przypadku naszego scenariusza z namiotem dachowym będziesz mieć zapas 100 kg na materac, poduszki, pościel i cokolwiek tylko sobie zażyczysz.
(240 kg (obciążenie statyczne) – 10 kg (poprzeczki) – 50 kg (namiot dachowy) – 80 kg (osoba) = 100 kg)
* Namiotów dachowych NIE można umieszczać na poprzeczkach mocowanych zaciskami ze względu na sposób mocowania poprzeczek do samochodu i sił działających na bagażnik w trakcie jazdy.
† O ile mnożnik 3x jest zwykle prawidłowy w większości podzespołów bagażników dachowych i dachów samochodów, zawsze zapoznawaj się z danymi podawanymi przez producenta samochodu, aby upewnić się, czy mnożnik 3x jest stosowany w tym konkretnym modelu samochodu.
Wszystkie parametry nośności dotyczą jazdy po drogach uszczelnionych z równą nawierzchnią. W przypadku podróżowania drogami leśnymi, drogami dojazdowymi i innymi nieutwardzonymi lub dziurawymi drogami spada maksymalna ilość sprzętu, który można przewozić‡. Jest to spowodowane tym, że nierówny teren powoduje zwiększenie naprężeń, którym poddawane są różne podzespoły samochodu, i sił oddziałujących na bagażnik, które mogą znacząco przekroczyć maksymalne obciążenie statyczne samochodu.
Jak w takim razie mogę obliczyć nośność mojego bagażnika Yakima w terenie?
Jeżeli bagażnik jest mocowany zaciskami, należy założyć zmniejszenie nośności o 50%. W przypadku innych rodzajów mocowania i zestawów maksymalną nośność obniża się o 33% zgodnie z poniższą tabelą. Jeżeli ustalona nośność produktu wynosi 80 kg, to, uwzględniając spadek 33% z przykładu, nośność zmniejszy się do 53,6 kg w trakcie podróży w terenie (80 kg – (33% x 80 kg) = 53,6 kg). Mając tę wartość, po prostu odejmij masę bagażnika od tej liczby, aby określić, ile sprzętu możesz przewozić w sposób bezpieczny.
‡ Jazda wyczynowa z napędem na cztery koła, np. jazda po skałach, nie jest objęta gwarancją firmy Yakima bez względu na typ mocowania/poprzeczki.
TYP MOCOWANIA/POPRZECZKI | Obraz | SPADEK NOŚNOŚCI W TERENIE |
---|---|---|
Mocowanie zaciskami Yakima (bez względu na używany rodzaj poprzeczki) |
50% | |
Yakima Aero FlushBar, Aero ThruBar, Aero RailBar | 33% |
Nie mocujesz bagażnika dachowego do dachu swojego samochodu? Bez obaw, zwykle obowiązują te same zasady. Te same wytyczne dotyczące obliczania maksymalnego obciążenia na drogach i w terenie są stosowane, nawet jeżeli poprzeczki Yakima są mocowane do następujących elementów:
Skontaktuj się jednak z producentem przestrzeni bagażowej, skrzyni ładunkowej, twardej pokrywy lub zadaszenia, aby uzyskać informacje o ich nośności (jak zwykle stosuje się najniższe wartości), a także o ich własnych czynnikach, które mogą wpływać na obliczanie nośności w terenie i obciążenia statycznego.
W razie jakichkolwiek pytań po przeczytaniu tego tekstu napisz do nas, używając naszego formularza kontaktowego online.
Click here to download this information as a print-friendly PDF