Dotyczy wszystkich poprzeczek i platform Yakima LockNLoad.
Nie wiesz ile kilogramów możesz przewozić na dachu swojego samochodu? Nie martw się, większość z nas tego nie wie. Ten poradnik zawiera jednak przydatne informacje, które pomogą to obliczyć. Jeżeli nadal będziesz mieć wątpliwości, skontaktuj się z nami za pomocą naszego formularza kontaktowego online. Obliczając masę sprzętu, który można przewozić na dachu samochodu, należy wziąć pod uwagę następujących kilka kluczowych czynników:
Aby obliczyć nośność bagażnika samochodu, musisz najpierw zrozumieć, że zależy to od parametrów różnych podzespołów.
Standardowe rozwiązanie Yakima LockNLoad obejmuje następujące elementy:
Każdy z powyższych elementów ma własną nośność maksymalną. Maksymalna masa sprzętu, który możesz przewozić na dachu samochodu, jest równa najniższej wartości nośności spośród tych elementów. Jeżeli na przykład dach samochodu ma maksymalną nośność określoną przez producenta na 80 kg, rozwiązanie mocujące oraz poprzeczka lub platforma mają nośność 100 kg, a bagażnik — 90 kg, maksymalna nośność będzie wynosić 80 kg. Możesz rozpatrywać to w ramach koncepcji najsłabszego ogniwa.
Jeżeli najniższa wartość odnosi się do dachu samochodu, pamiętaj, że nośność trzeba pomniejszyć o masę poprzeczek lub platformy. Tak więc, jeżeli poprzeczki mają masę 10 kg, maksymalny ładunek, który można przewozić na poprzeczkach, to 70 kg (80 kg – 10 kg = 70 kg).
Aby znaleźć informacje o nośności poszczególnych podzespołów, musisz zapoznać się z instrukcjami producenta (podręcznik użytkownika samochodu) i/lub witryną. Nośność produktów Yakima LockNLoad można łatwo znaleźć w lokalnej witrynie firmy Yakima w obszarze dotyczącym platformy LockNLoad, a informacje o konkretnym pojeździe w naszym narzędziu do znajdowania bagażnika.
W razie jakichkolwiek wątpliwości zapytaj, nie zgaduj. Pamiętaj, że w obliczeniach nośności przyjęto równomierne rozłożenie obciążenia na bagażniku. Zawsze gdy to możliwe, stosuj tę zasadę, umieszczając ładunek na samochodzie. Nadmierne obciążenie jednego punktu może spowodować uszkodzenie i niestabilność samochodu.
Jaka jest między nimi różnica? Mówiąc prostym językiem, obciążenie dynamiczne odnosi się do poruszającego się samochodu, a statyczne — samochodu nieruchomego. Parametry nośności podawane przez producentów bagażników dotyczą poruszającego się samochodu, tj. obciążeń dynamicznych. Obciążenie statyczne jest zwykle wyższe.
Dlaczego ma to znaczenie? Zazwyczaj nie ma to znaczenia, ponieważ nikt przecież nie dokłada bagażu po dojechaniu na miejsce i zatrzymaniu samochodu. Jest to istotne w specyficznych sytuacjach, takich jak przykładowo korzystanie z namiotów dachowych. W powyższym przykładzie określiliśmy, że na poprzeczkach możesz przewozić 70 kg. Jeżeli namiot dachowy ma masę 50 kg, oznacza to, że masz 20 kg zapasu (70 kg – 50 kg = 20 kg). Co się więc stanie, jeżeli wejdziesz do namiotu dachowego? Jeżeli ważysz 80 kg, to przyjmując obciążenie dynamiczne, wykraczasz znacznie ponad dopuszczalne obciążenie. Nie musisz się martwić, chyba że planujesz siedzieć w namiocie w trakcie jazdy (co jest oczywiście niezalecane). Właśnie w tym przypadku znaczenie ma obciążenie statyczne. Zwykle w przypadku nieruchomego samochodu nośność produktu zwiększa się trzykrotnie (3). W tym przypadku możesz umieścić 230 kg, 80 kg x 3 = 240 kg – 10 kg (poprzeczki) = 230 kg (pamiętaj o równomiernym rozłożeniu obciążenia), na dachu samochodu. Uwzględniając swoją wagę, będziesz mieć zapas 100 kg.
(230 kg – 50 kg (namiot dachowy) – 80 kg (osoba) = 100 kg)
Pamiętaj, że mnożnik 3x dotyczy podzespołów bagażnika. Zwykle powinien być prawidłowy w przypadku większości dachów samochodów, ale zawsze zaleca się skontaktowanie z producentem samochodu przed przyjęciem dowolnej wartości obciążenia statycznego na podstawie obciążenia dynamicznego.
Obciążenie statyczne jest stosowane w przypadku samochodu nieruchomego.
Wszystkie parametry nośności dotyczą jazdy po drogach uszczelnionych z równą nawierzchnią. W przypadku podróżowania drogami leśnymi, drogami dojazdowymi i innymi nieutwardzonymi drogami* ze średnimi prędkościami trzeba zmniejszyć deklarowane wartości nośności. Nierówności w terenie są przenoszone przez pojazd na wszystkie elementy zamocowane do niego, potencjalnie zwiększając siły oddziałujące na podzespoły bagażnika.
Więcej informacji o obniżeniu nośności platformy Yakima LockNLoad w terenie można znaleźć w poniższej tabeli:
TYP MOCOWANIA | RYSUNEK | SPADEK NOŚNOŚCI W TERENIE |
---|---|---|
Ustalone punkty Bagażnik jest mocowany w istniejących punktach dachu samochodu. |
0% | |
Mocowanie w torach i inne trwałe mocowania Bagażnik jest mocowany do dachu za pośrednictwem zamocowanych na stałe torów. |
20% | |
Mocowanie do podniesionych relingów Bagażnik jest mocowany do fabrycznie zamontowanych podniesionych relingów. |
20% | |
Mocowanie do niskich relingów Bagażnik jest mocowany do fabrycznie zamontowanych niskich relingów. |
33% | |
Mocowanie w rynienkach Bagażnik jest mocowany do istniejących LUB dodanych rynienek samochodu. |
33% |
W powyższym przykładzie, gdzie określiliśmy, że nośność dachu wynosząca 80 kg była najsłabszym ogniwem, jeżeli poprzeczki są mocowane w torach 80 kg zostanie obniżone o 20% do 64 kg (pamiętaj, że nadal musisz odjąć masę poprzeczek lub platformy w celu określenia masy przewożonego sprzętu, tj. 64 kg – 10 kg = 54 kg).
* Uwaga: jazda wyczynowa z napędem na cztery koła, np. jazda po skałach, nie jest objęta gwarancją firmy Yakima bez względu na typ mocowania.
Nie mocujesz bagażnika dachowego do dachu swojego samochodu? Bez obaw, zwykle obowiązują te same zasady. Jeżeli mocujesz bagażnik do następujących elementów:
Te same wytyczne dotyczą obliczania maksymalnego obciążenia i spadku nośności w przypadku jazdy w terenie. Skontaktuj się jednak z producentem samochodu, skrzyni ładunkowej, twardej pokrywy lub zadaszenia, aby uzyskać informacje o obniżaniu nośności podczas jazdy w terenie i przeliczania obciążenia dynamicznego na statyczne, ponieważ mogą się one różnić w zależności od marki i producenta. Jak zwykle stosuj najniższą wartość.
Click here to download this information as a print-friendly PDF